Mastercard’ın 2025 Dünya Kadınlar Günü kapsamında gerçekleştirdiği araştırma, Türkiye’deki Z kuşağı kadınlarının girişimcilik eğilimini gözler önüne seriyor. Dünya genelinde 41 ülkede, 42 binden fazla kişiyle yapılan araştırmaya göre Türkiye’de kadınların %60’ı kendini girişimci olarak tanımlarken, bu oran Z kuşağı kadınları arasında %88’e kadar çıkıyor. Erkeklerde ise bu oran %74 olarak ölçüldü.
Araştırma, genç nesillerin girişimciliğe daha fazla ilgi duyduğunu ortaya koyuyor. Z kuşağı kadınlarının girişimci olmak istemesindeki en büyük motivasyonlar arasında daha fazla gelir elde etmek (%57), finansal bağımsızlık kazanmak (%54) ve iş-yaşam esnekliği sağlamak (%46) yer alıyor. Türkiye’de ise kadın girişimcilerin en büyük motivasyonu hayallerini gerçekleştirmek (%62) ve daha iyi bir iş-yaşam dengesi sağlamak (%46) olarak öne çıkıyor.
Kadın girişimciler için en büyük engel finansmana erişim olarak görülüyor. Türkiye’de kadın girişimciler, finansal kaynak eksikliği (%40), fon eksikliği (%39) ve deneyim eksikliği (%28) gibi sorunlarla karşılaşıyor. Araştırmaya göre, kadınlar daha fazla finansman desteği (%48), iş becerileri eğitimi (%33) ve teknoloji alanında daha fazla eğitim (%29) talep ediyor.
Teknoloji, kadın girişimciler için önemli bir araç olmaya devam ediyor. Kadınların %42’si veri analizi ve kodlama gibi becerilerde destek ararken, bu oran erkeklerde %26 seviyesinde. Kadınların %40’ı yapay zekâ araçlarını kullanmanın iş hayatında kritik bir beceri olduğunu düşünüyor, erkeklerde ise bu oran %18 olarak ölçüldü. Ayrıca kadın girişimciler, iş süreçlerinde erkeklere kıyasla daha fazla yapay zekâ kullanıyor (%78’e karşı %60).
Türkiye’de kadınların girişimcilik oranı, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EEMEA) bölgesindeki ortalamanın üzerinde. Türkiye’de kadınların en çok girişim yapmak istediği sektörler yiyecek ve içecek (%30), kozmetik (%17) ve iş hizmetleri (%12) olarak sıralanıyor. Erkeklerin en fazla ilgi gösterdiği sektörler arasında bilişim ve teknoloji (%12) yer alırken, kadınların bu alanda girişim yapma oranı %7 seviyesinde.
Mastercard Doğu Avrupa Bölge Başkanı Yasemin Bedir, Türkiye’de kadınların girişimcilikte büyük bir potansiyele sahip olduğunu belirterek, kadınların desteklendiğinde iş dünyasında fark yarattığını ve Mastercard’ın bu alanda yatırımlarına devam edeceğini ifade etti. Mastercard, dünya çapında 37 milyon kadın girişimcinin de dahil olduğu 50 milyon küçük işletmeye destek verirken, STEM alanında kariyer yapmaları için 7 milyon genç kadına eğitim sunduğunu açıkladı.